Francis Alÿs - Rehearsel II

No. 3, Francis Alÿs, Rehearsel II, 14:25 min, Grote Gracht 97

In de video Rehearsal II (2001) van Francis Alÿs (België, 1959) oefent een stripper haar act. Door zich telkens opnieuw aan en uit te kleden is de striptease echter ontdaan van elke erotische lading. Op de achtergrond is een operazangeres te horen die onder begeleiding van een pianist eveneens aan het repeteren is. De korte zangpartijen sturen de herhalende bewegingen van de stripper: wanneer de zangeres stopt, doet de danseres opnieuw een kledingstuk aan of uit. In tegenstelling tot in een werkelijke show is de stripper totaal niet bezig met het publiek. In zichzelf gekeerd zoekt ze naar dansbewegingen die anderen moeten bekoren. Wat overblijft is een haast melancholische, aandoenlijke oefening waarbij de eigenlijke striptease continue wordt uitgesteld. De blauwe filter in de film maakt de stripact afstandelijker, er zit overduidelijk een ‘cameralens’ (viewfinder), een afstand, tussen toeschouwer en danseres.

Met dank aan de heer Peelen

In the video Rehearsal II (2001) by Francis Alÿs (Belgium, 1959), a stripper rehearses her act. Because she dresses and undresses continually, her striptease is stripped of any erotic charge. The singing, audible in the background, comes from an opera singer who rehearses accompanied by a pianist – also rehearsing. The short songs direct the repetitive movements of the stripper; when the singer stops, the stripper either dresses or undresses. Unlike a real striptease, the stripper pays no attention to her public; she is in her own world, looking for the dance moves that might captivate her audience. What remains, is a melancholic and touching exercise in which the actual striptease is continually delayed. The blue filter in the film gives her strip act a more detached feel; clearly there is a camera (viewfinder), a distance, between viewer and dancer.

With thanks to Mr. Peelen

home