Marina Abramovic - Mambo

No. 1, Marina Abramovic, Mambo, 2:04 min, Brusselsestraat 114 Krakks, (binneninstallatie / indoor installation)

In Mambo (versie 2003) nodigt Marina Abramović (Servië, 1946) de bezoeker uit om de mambo met haar te dansen. Zoals zij ‘live’ deed in 2003 tijdens een drie uur durende performance. Abramović danst op dezelfde magnetische dansvloer als die in de zaal ligt. Ook haar hoge, rode hakken zijn voorzien van magneten. Deze maken haar dans niet eenvoudig, maar lijken tegelijkertijd geen vat op haar bewegingen te hebben. Want door haar vastberadenheid kan zij toch vrij en sierlijk dansen. Voor de bezoekers staan er tien paar magnetische (mannen)-schoenen klaar om aan te trekken. Het is voor de ‘danspartners’ van Abramović lastig dezelfde sierlijkheid te tonen. Met moeite zullen zij zich op de dansvloer kunnen voortbewegen. Mambo is, net als veel ander werk van Abramović, gebaseerd op haar idee dat een performance een directe uitwisseling is van energie tussen kunstenaar en publiek. Door het gecombineerd gebruik van video en objecten wil zij die uitwisseling van energie opnieuw voelbaar maken.

Met dank aan Krakks en het Nederlands Instituut voor Mediakunst (NIMK, Amsterdam)

In Mambo (version 2003), Marina Abramović (Serbia, 1946) invites the visitor to dance the Mambo with her, just as she did when in 2003 during a three-hour performance, Abramovic ´ danced on the same floor as the one in this room. Like the ten pairs of (male) shoes waiting for the visitor to put on, her red high heels were equipped with magnets. The magnets don’t make dancing easy, but because of the artist’s determination, her dance looks free and gracious. For the ‘dance partners’, it will be quite difficult to move as gracefully as Abramović . It takes a lot of effort to move on this magnetic dancefloor. Mambo is based on the idea, just like many other works by Abramović, that energy flows directly between the artist and the audience during a performance. By combining the use of video and objects, she tries to relive this energy exchange.

With thanks to Krakks and the Netherlands Media Art Institute (NIMK, Amsterdam)

home